אור תורה אריאל

מגמות לימוד

עבודות גמר / שמואל גוזלן

עבודת גמר היא עבודת מחקר ברמה של סמינריון בלימודי תואר ראשון באוניברסיטה, המזכה את התלמיד ב 5 יח"ל, בנוסף לכל חובותיו הלימודיות.

התלמיד חוקר את נושא העבודה, בתחום שמעניין אותו וקרוב לליבו.

עבודת הגמר מבקשת לשלב בין עולמו הזהותי של התלמיד לבין עולם תוכן מחקרי. לשם כך מקבל כל תלמיד הבוחר להתחיל את התהליך לווי של מומחה מקצועי מהאקדמיה כדי להרחיב את אופקיו בנושא ולהתמודד עם כלים חדשים, כלי מחקר וכתיבה רלוונטיים שאינם מוכרים לתלמיד.  העבודה משלבת בין עולמו האישי של התלמיד שמבקש לחקור עולם תוכן הנוגע לו לבין יכולותיו וידיעותיו של המנחה. החיבור בין השניים הוא אשר מייחד את עבודת הגמר ומביא את התלמיד לתהליך למידה ייחודי הנע בין הצבת גבולות וכללים לבין גמישות, דינמיות וקשר אישי. זהו המפגש המזוקק ביותר בין עולמות העניין של התלמידים לבין עולם המחקר.

עבודת גמר משמעה לקיחת אחריות על ידי התלמיד על תהליך רב משמעות, ארוך טווח ומאתגר הנובע מעולמו האישי. תהליך זה מעניק לו הזדמנות להעמיק ולהרחיב את הידע שלו על נושא או סוגיה שיש לו עניין מיוחד לגביהם, וכך נותנת דרור לתשוקותיו ולסקרנותו כלפי המציאות בה הוא חי.

מגמת הסטוריה / זהבית שנקולבסקי

" אין לך שרות חשוב יותר שבית הספר או אוניברסיטה יכולים לשרת את תלמידיהם, מאשר להפגישם עם הדברים הנעלים ביותר שנעשו, נחשבו או נכתבו בעולמנו, ולקבוע אותם במוחותיהם כאמת מידה  ואבן בוחן להנחותם בחיים… ידיעת המובחר נותנת כיוון, מטרה ותנופה." | אלפרד נורת' וייטהאד

להיות במגמת היסטוריה פירושו, לנסוע בזמן אל תקופות עבר קסומות, לנדוד אל יבשות רחוקות, ולהכיר עולמות חדשים. לשאול שאלות, לדון בסוגיות ערכיות ולגבש דעה עצמאית. ללמוד, לחקור, לכתוב, להציג בפני קהל, להדריך, ליצור, לטייל ועוד.

במגמת היסטוריה תתבקשו להוסיף רק שלוש יחידות לשתי יחידות החובה שנדרשות לצורך קבלת תעודת בגרות. בתמורה, תקבלו מקצוע ברמת הגבר של חמש יחידות, שמזכה ב 25 נקודות בונוס אוניברסיטאיות. חלק מהיחידות דורשות הגשת תיק עבודות אישי ומגוון ומאפשרות ביטוי אישי והגעה להישגים גבוהים. המגמה עוסקת בעולמות קרובים כתולדות ירושלים ותולדות העשורים הראשונים למדינת ישראל ועולמות רחוקים כתולדות ארצות הברית. הלמידה היא רב תחומית ומשלבת ארכיאולוגיה, אומנות, אדריכלות, שירה תקופתית ועוד. הלימודים במגמה כוללים יציאה לסיורי שטח בעקבות התקופות הנלמדות. 

מגמת קולנוע / יהודה ויטלזון

מגמת קולנוע היא המקום שבו התלמידים יכולים לחלום בגדול! ללמוד ולעשות, לדמיין וליצור!

לימודי המגמה משלבים למידה תיאורטית של מבע קולנועי והיכרות עם סרטים חשובים, ובמקביל למידה מעשית הכוללת תרגול של החומר הנלמד עם ציוד מקצועי ומתקדם.

בסיום כל שנה יפיקו התלמידים סרטי גמר בנושא שהם בוחרים , ובתחום העיוני יבצעו מטלות שונות שיצטברו לכדי ציון נוסף.

מורי המגמה, יהודה ויטלזון ואבירם שולחני, מלמדים ומובילים לבגרות מזה כמה שנים והם בעלי ניסיון בתחום. מורי המגמה מקפידים לשמר את הרוח הייחודית למגמת הקולנוע, רוח של שמחה, יצירה, הבעה אישית ושאיפה למצוינות!

מגמת מחשבים / חנוך בן שלום

אחת המגמות המדעיות בבית ספרנו הינה – מדעי המחשב ברמת 5 יחידות לימוד.
מטרת המגמה  היא להכשיר את התלמידים לרכוש מיומנות בחשיבה לוגית מדעית וייצוג של בעיה באמצעות מחשב כולל כתיבת קוד בשפות תוכנה מתקדמות זאת על מנת שהתלמידים יוכלו לקבל כלים  לתכנות  מתקדם יותר עם הרחבה ל-10 יחידות (-פיתוח אפליקציות, אנדרואיד, מערכות מנהליות, ועוד…). 

המגמה מיועדת לתלמידים בעלי יכולת חשיבה לוגית ויצירתית ובעלי עניין ומוטיבציה לעסוק בתחום.

לימודי המגמה פרוסים על פני שנתיים.

למה כדאי ללמוד במגמה?

ידע במדעי המחשב דרוש בכל מקצועות המדעים-טכנולוגיים.

כמו כן לימוד במגמה עוזר לתלמידים במבחני המיון בצבא ליחידות טכנולוגיות ולהגיע ליחידות המובחרות כמו ממר"ם ול 8200.

מגמת פיזיקה

פיזיקה היא הבסיס המדעי והטכנולוגי להבנת העולם בו אנו חיים.

תופעות טבע מרובות ניתן להבין ע"י הפיזיקה. הלמידה במגמה מפתחת כישורי חשיבה ופתרון בעיות מורכבות ברמה גבוהה.

לבוגרי המגמה מוצעים מגוון רחב של תפקידים שדורשים ידע בפיזיקה.

כמו כן ניתנת עדיפות במוסדות להשכלה גבוהה לבוגרי המגמה.

לימוד במגמה הוא פתיחת כיוון עתידי לתחומי תקשורת והעברת נתונים, פיזיקה רפואית, תעשיית ההייטק והמחשבים המתפתחת בארץ ועוד.

מגמת פיזיקה נלמדת במעבדות החדישות והמתקדמות שבקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם, בשיתוף פעולה אקדמי עם האוניברסיטה העברית. מורי המגמה הינם חוקרים אקדמיים שהתמקצעו במקביל גם בהוראת מדעים תיכון.

בכתה י"א לומדים מכניקה: קינמטיקה במימד אחד ובשני מימדים, סטטיקה, דינמיקה, תנועה מעגלית, עבודה ואנרגיה, מתקף ותנע, תנועה הרמונית וכבידה.

בכיתה י"ב לומדים חשמל: אלקטרוסטטיקה, אלקטרודינמיקה, מעגלים פשוטים, אלקטרומגנטיות והשראה אלקטרומגנטית.

מעבדה, קרינה וחומר: אופטיקה גאומטרית, גלים ומבוא לתורת הקוונטים.

מגמת חילוץ והצלה

בשנים האחרונות עם השתנות שדה הקרב העתידי, הפך העורף האזרחי לחזית בפני עצמה.

עניין זה מגביר את הצורך בפריסה רחבה של גורמים מיומנים בכדי לתת מענה מיידי בכל מקרה של אסון – ברמה ציבורית כגון נפילת רקטה או טיל, רעידת אדמה, אסון מירון וכד' וברמה הפרטנית – ניתנת מענה מיידי ומציל חיים בתאונות ואירועים שונים.

לצורך זה הורחב הצורך בשימוש בני נוער בוגרים ואחראים, שעוברים הכשרה מתאימה ויוכלו לתת מענה מהיר ומיידי עד להגעת הגורמים המוסמכים ובכך יצילו חיים. 

תוכנית הלימודים במגמה-

בשנה הראשונה מתקיימת למידה בשיתוף פעולה עם מד"א תוך הכשרת התלמידים כמתנדבים ושותפים במערך ההצלה ל מד"א.

בשנה השנייה מתקיימת למידה בשיתוף פעולה עם כיבוי אש, הגעה לתחנה והיכרות קרובה עם עבודת הכבאים ותחומי האחריות שלהם.

בשנה השלישית ניתן ביטוי רחב יותר לתפקידים שונים בפיקוד העורף

מגמת ביולוגיה 

בלימודי הביולוגיה נשים דגש על המשותף ברמות החיים השונות.  פעילות של תא בודד,  מערכות בגוף האדם , ובסוף הקשר בין יצורים שונים באקולוגיה.

בכל תחום ניתן התבוננות על נקודות שמשפיעות עלינו,  שמעניינות אותנו ושרלוונטיות לנו במאה ה – 21.
בכל תחום בביולוגיה התלמיד הוא לומד פעיל שבו מיישמים מה שנלמד בכיתה , לדוגמה הכרות עם בית גידול ימי בסיור אקולוגי בשמורת אלמוג באילת.
התרגום של ביולוגיה הוא מדעי החיים , אך בנוסף להכרות עם תהליכים ביצורים חיים נלמד ונשפר כישורי חיים כגון הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, למידה עצמאית ועוד.

 

מגמת ערבית 

ערבית- נכס לכל החיים.
תלמידי מגמת הערבית נחשפים ללימודים מרתקים במגוון של נושאים הקשורים באקטואליה, הכרת שכנינו במזרח התיכון, דת ותרבות האסלאם, פרקי עתונות, שיח בערבית ספרותית ומדוברת, ספרות מודרנית ודקדוק.
הנושאים נלמדים תוך כדי שימוש בטכנולוגיה בכיתה ותרגול בבית.
בוגרי המגמה ניגשים לבגרות בהיקף של 5 יח"ל המקנה בונוס ומאפשר בעתיד מגוון רחב של עיסוקים.