הפרויקטים המיוחדים שלנו

המרחב השלם

השנה החלה לפעול בבית הספר תכנית 'המרחב השלם', אשר עניינה להרחיב את מנעד המענים שניתנים בבית הספר, לגעת במיומנויות ותחומי דעת נוספים, ולראות את התלמיד בשלמותו. במסגרת תכנית זו, בית הספר פועל להטמיע בתוכו איכויות מהחינוך הבלתי-פורמלי ולהרחיב את משבצות הבחירה הניתנות לתלמידים.

אנו תופסים כי ככל שנצליח לגעת ברכיבים מגוונים באישיותו של התלמיד, המוטיבציה של התלמיד ללמידה תעלה, ואיתה תחושת השייכות שלו למרחב.

הפרויקט הראשון אתו אנו יוצאים לדרך הוא פרויקט 'שישי משמעותי'. בשנה הנוכחית אין למידה פורמלית ביום שישי, דבר שמאפשר לנו להיפתח לאופקים חדשים ומגוונים. בפני התלמידים יפתחו שלושה מסלולים לבחירה, כל מסלול פותח פתח לתחום דעת שונה וייחודי, ומהווה הזדמנות להיחשף לאזורים חדשים בעולם ובנפש:

1.       מסלול שטח: נכיר לעומק את הרי ירושלים ועמק האלה, דרך למידה וטיולי ג'יפים. נלמד ונעמיק במיומנויות שטח, בהיכרות עם הארץ ועם ההיסטוריה שלה.

2.       מסלול בעלי-חיים: התכנית תתחלק לשתי סדרות: אילוף כלבים – עבודה עם כלבים, טיפול והנחיה; רכיבה על סוסים – טכניקות רכיבה, היכרות עם עבודות החווה.

3.       מסלול טכנולוגי: למידת שפת קוד לתכנות מחשבים, במגמה לפתח מסוגלות של פיתוח אפליקציות ומשחקי מחשב, ולהגיע לתוצרים משמעותיים ואיכותיים.

התכנית מהווה חלק בלתי נפרד מהציר החינוכי הבית-ספרי. ניפגש בבית הספר אחת לשבועיים לארוחת בוקר משותפת, לאחריה התלמידים יתחלקו לקבוצות לפי בחירתם.

"אשרי מי שגדל בתורה ועמלו בתורה"

לימוד הרמב"ם היומי. בשבוע שעבר זכינו לסיים (בסעודת מצווה בשרית) את הספר הי"ג ברמב"ם - ספר משפטים. בשעה טובה התחלנו בלימוד הספר האחרון בי"ד החזקה- שופטים. בכל בוקר אחרי תפילת שחרית נשארים כ- 30 תלמידים משכבות ז' - ח' ללימוד יומי של רבע שעה על חשבון זמן ההפסקה שלהם ללימוד תורה לשמה. אנו מלווים את הלימוד בתה וופלים וזה נותן כח ועוטף את היום של כל התלמידים כאשר הם יוצאים מתוך תורה לעמל יומם.

יזמים צעירים

תלמידי כיתה ט' בבית הספר משתתתפים במסגרת התכנית "עושים עסקים" בה נפתחות בפניהם אינספור אפשרויות לאפיקי עשייה, פיתוח יכולות וכישורים אישיים, השתלבות בעבודת צוות, פיתוח רעיונות ומימושם ויצירת קשרים עסקיים עם חברות פעילות במשק נבחרת העסקים של ביה"ס, זוכה להערכה ומשמשת כדוגמא לתלמידים האחרים.
התלמידים מתנסים במחזור חיים מלא של חברה עסקית משלהם. החל משלב של גיוס הון ראשוני, גיבוש רעיון למוצר או שירות, מינוי של בעלי תפקידים, פיתוח, ייצור שווק פרסום ומכירות ועד לפירוק החברה וחלוקת רווחים. המוצרים והשירותים הינם פרי יוזמה , תכנון ופיתוח של התלמידים במסגרת חופשית של מודל תעשייתי. הנחיית הקבוצה משולבת עם מורה מלווה מטעם ביה"ס, מנחה מעולם העסקים ,המקדיש את זמנו בהתנדבות

קס"ם

מרחבי הקס"ם הם מרחבים פיזיים ותודעתיים שיעורי הקס"ם אנחנו לומדים במרחבי למידה המאפשרים פעילות ויצירה ומכווונים לשיפור המיומנויות של התלמידים, חלק מהשיעורים מחולקים לקבוצות שונות על פי בחירה של התלמיד ומגדירים יחד את התוצר אליו רוצים להגיע. הדבר המרכזי הוא המשמעות. כלומר כמה נושא וחומר הלימוד קשור ומשפיע עלי על התלמיד וסביבתו ולא רק מוסיף ידע. התוכנית בהובלת ד"ר זהבית שנקולבסקי יחד עם צוות קס"ם

תכנית "מעגלי שיח"

התכנית נוצרה כחלק מתהליך בית ספרי של העלאת רמת השיח הרגשי בבית הספר. במערכת השבועית של שכבת י' ויא' ישנם שעתיים שבועיות בהן השכבה מתחלקת ל 6/4 ( בהתאם לגודל השכבה) קבוצות של כ6-8 תלמידים בכל קבוצה. הקבוצות הן קטנות ומאפשרות שיח פתוח, יצירת דיאלוג, אינטימיות יחסית ותחושת שייכות לקבוצה. לתלמידים ניתנה אפשרות לבחור בין הקבוצות השונות כאשר הנוכחות היא חובה אך הבחירה בקבוצה היא של התלמידים עצמם. לכל קבוצה נושא אחר, כלי אחר וכולן קשורות לעולמם של התלמידים. אנו מבינים שלכל תלמיד יש תחומי עניין שונים וצורת התבטאות שונה והמטרה של מעגלי השיח היא לאפשר לתלמידים שיח רגשי מיטבי, שיח פתוח ומכיל ותחושת שייכות לקבוצה ולביה"ס ומתוך כך נוצר הרעיון של תכנית המאפשרת בחירה, מאפשרת לתלמיד לבחור בתחום שמעניין אותו ובקבוצה שאליה הוא מתחבר וכך גם להרגיש יותר שייך ולהיות מסוגל להכיל את האחרים בקבוצה. את הקבוצות מנחים צוות מתוך ביה"ס, עם דגש רגשי\טיפולי ובכך מאפשרים קשר גם מעבר לזמן הקבוצה.

טיולים

אנחנו מטיילים ולומדים ולומדים ומטיילים. היציאה מחוץ לכיתה יש לה ערך חברתי ולימודי.
תוכנית הטיולים שלנו משלבת בין סיורים לימודיים בסביבה הקרובה, גיחות והכרת הארץ, מסעות משמעותים ובשבתות במקומות יחודיים בארץ.
במהלך השנה נצא ל- 20 ימי טיול וסיורים לימודיים, השזורים בידע הנרכש במרחבי הלמידה בבית הספר.